Objednávka emailem. Jak na ní hledí zákon?

Nová doba přináší také variabilnost objednávek vašich služeb nebo výrobků. Závaznou může být také objednávka po emailu. Musíte ovšem dodržet pár pravidel.

Jisté postupy při reakci na email objednávku nutno dodržovat jednak pro nabytí závaznosti objednávky, jednak kvůli úřadům. Ze strany spekulantů není nic lehčího než rozporovat oprávněnost objednávku přes email.

Nepříjemnou facku za nedodržení pravidel může prodávajícímu u email objednávky zasadit také finanční úřad.

Během kontroly se v případě tipu, či udání může zaměřit i na prověření toho, zda vaše příjmy souhlasí s objednávkami. Nerespektovaní zákonných postupů navíc může usnadnit postavení zákazníka, který vás chce podvést a za objednanou službu, nebo produkt nehodlá zaplatit.

Vaši povinností je vystavení závazné objednávky. Ta má nahradit písemnou smlouvu. S klientem tedy na emailu nestačí jen klábosti.

Závazná objednávka musí obsahovat několik formálních bodů. Na začátku musí mít záhlaví, kde uvedete pořadové číslo objednávkového listu. Ideální je přidělit objednávce stejné číslo, jako to, pod kterým ji vedete v účetním systému.

V objednávce je nutno uvést detaily dodavatele. Patří tam oficiální název společnosti, pod kterým je vedena v živnostenském nebo obchodním rejstříku, sídlo společnosti a identifikační číslo, případně DIČ.

Čtěte také:

Byznysplán: Jak udělat z nápadu byznys?

Nelíbí se vám postup obchodního partnera? Reklamujte jeho práci

Ochranná známka. Jak si chránit majetek?

U odběratele služeb uveďte to samé. Tam ovšem může jít o soukromou fyzickou osobu. U ní pak stačí jméno, příjmení, adresa bydliště a rodné číslo, nebo datum narození.

V objednávce musíte také přesně definovat službu, kterou klientovi prodáváte. Elektronický dokument musí obsahovat rovněž termín a místo dodání. Nemusíte tam napsat přesný termín. Stačí uvést období, ve kterém bude zakázka zrealizována. Jako místo dodání můžete v případě služeb napsat třeba „elektronicky“.

Důležitou částí elektronické objednávky je kolonka, kde uvedete datum splatnosti ceny a formu fakturace. Uveďte tam jakým způsobem bude zakázka zaplacena. Dodavatel služeb musí rovněž uvést, kdy vystaví účetní doklad, tedy fakturu.

V závěre, tedy zápatí emailové objednávky musí být podobné údaje, jak u objednávky klasické smlouvy. Vyplňte tedy místo a datum, kdy objednávka nabývá platnosti. Podpisovou doložku stačí podepsat pouze odběratelem. Když však objednávku potvrdíte razítkem a podpisem, věci to jen pomůže. Korunou celého procesu je samozřejmě faktura a dodání služby, či tovaru.

 

Biztweet

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb