Vrtěti psem v Česku. Za stranami stojí mediální mágové

Volby se kvapem blíží a politické strany nechtějí nic podcenit. Právě proto politici rádi využijí profesionální služby různých marketingových agentur či externích marketérů.

Tak jako při každých volbách, na nás ze všech médií v tomto období začínají ,,útočit“ hesla či spoty jednotlivých politických stran. Na přímou otázku, s kým konkrétně nebo s jakou agenturou při tvorbě svých marketingových kampaní spolupracovali, se však k odpovědi tiskoví mluvčí jednotlivých stran moc nemají.

Stručná odpověď se dostavila pouze od KSČM. Ta spolupracuje se společností FUTURA, a.s., která provozuje e-shop s propagačními předměty se všeobecně známým logem třešní, mimo to nabízí také předplatné levicového deníku-Haló noviny. S kým dalším spolupracovali při tvorbě své současné kampaně, ale neprozradili.

Informace o externích marketingových spolupracovnících však nejsou nedostupné. Jedna z dalších politických stran, která vložila nejen úsilí, ale hlavně nemalé množství financí do předvolební kampaně je hnutí ANO. Výpomoc profesionálů se jim vyplatila a již předchozí roky jim přinesla značný úspěch, kdy se dá se říci, neznámá strana vyšplhala na přední pozice ve volbách.

Konkrétně ve spojení s hnutím ANO je třeba zmínit marketéra Marka Prchala z týmu Petra Topinky. Již proslulý výrok Ano, bude líp pochází právě z rukou tohoto týmu. Prchal se zaměřuje především na facebook a ostatní sociální sítě. Zde přispívá a komentuje. Sám totiž prozradil, že sám Andrej Babiš příspěvky nepíše.

Prchalova spolupráce s ANO není ta jediná v oblasti politiky. Služby jeho týmu využila v roce 2010 i tehdy nová strana TOP 09 s předsedou Miroslavem Kalouskem, dále také Karel Schwarzenberg při prezidentské kampani.

Kromě Prchala nyní s ANO spolupracuje také další člen týmu - Marek Hanč, jež dříve spolupracoval s Pavlem Bémem či Bohuslavem Svobodou.

Nelze opomenout další výraznou osobu, která Babišovi řekla na návrh spolupráce ano. Je to Alex Braun, v minulosti vypomáhající v kampaních pro Hillary Clintonovou či Tonyho Blaira. Výrazný úspěch dosáhl také s ČSSD, a to v roce 2006, kdy strana ve volbách zvítězila.

Čtěte také:

Babišova kampaň: Na Slovensku se rozmluvil o programu a vizi

Škrty a výpovědi. Šlechtová osekala CzechTourism

STAN s Babišem nepůjde. Starostové a lidovci dají na kampaň 50 milionů

Nechtěný marketingový žolík: politici hvězdami sociálních sítí

Dle vlastních slov je v ,,ANO týmu“ pouze okrajově zapojená také Anna Matušková (nyní Anna Shavit), která tak jako ostatní není žádný nováček mezi marketéry. Zkušenosti má mimo jiné i se slovenskou stranou Svoboda a solidarita.

Ačkoliv počet marketingových profesionálů není při tvorbě kampaně omezen, rozpočet kampaně ano. V souvislosti s tímto omezením se řeší plakát zobrazující Andreje Babiše, který reaguje na vládní krizi. Otázka zní: Patří tento plakát do kampaně či nepatří? Odpověď zatím není jasná. Avšak jasné je to, že předvolební kampaň nesmí přesáhnout částku 90 milionů korun.

Finanční limit kampaní je samozřejmě shodný pro všechny strany ve volbách. Sociální demokraté původně vsadili na marketéra Jiřího Chvojku, plány se však změnily a to díky odlišné představě o volební kampani ze strany Lubomíra Zaorálka. Ten zvolil lídra kampaně, jimž se stal Robert Žanony. Úspěch sklidil dříve i za hranicemi, a to v kampaních pro Roberta Fica.

Marketingovou podporu přímo ze Slovenska našlo ODS. Expert Adam Znášik dopomohl Andreji Kiskovi společně s agenturou Komplot k vítězství v prezidentské volbě. Zajímavým jménem spojeným s volebními kampaněmi je zajisté i Filip Renč, který natočil předvolební klip pro koalici Starostů a lidovců.

Stranám se politický marketing osvědčil a při správné volbě kreativců a dalších mediálních expertů jim dokáže zajistit značný úspěch. Tito profesionálové svoji práci berou vážně a proto se většinou neohlížejí na své vlastní volební preference. Důkazem toho jsou výše zmiňovaná jména, jež za dobu své kariéry pracovali pro různé strany a rozmanitou klientelu.

 

Barbora Netopilová

Podpořte nezávislou žurnalistiku platbou na IBAN CZ8920100000002100602454, nebo se registrujte a kupte přístup k exkluzivnímu obsahu, Děkujeme