Stát chce po svévolných řidičích dodržování pravidel. Uber: pokrok nelze zastavit

Obce by mohly po řidičích požadovat dopravně psychologické vyšetření, které musí podstupovat například řidiči autobusů. Česko pořád bojuje se světovým fenoménem Uber

Obce by mohly po řidičích požadovat dopravně psychologické vyšetření, které musí podstupovat například řidiči autobusů. Česko pořád bojuje se světovým fenoménem Uber.

Mobilní aplikace Uber, neboli alternativní taxi po Praze, je v Česku již známá a poměrně dobře zavedená. Ve zkratce se jedná o dvě varianty, Uber Pop a Uber Black. První možnost nabízí zhruba o polovinu levnější svezení pro zákazníky oproti běžným cenám taxislužeb a zároveň i možnost pro potencionální řidiče, kteří nepotřebují licenci a mohou se stát nezávislými řidiči pro Uber.

Nepotřebují k tomu oprávnění pro provozování taxislužby, stačí jim řidičský průkaz a živnostenský list. Podle společnosti Uber se totiž jedná o spolujízdu a ne taxi službu. Zatímco zákazníci využívající Uber Pop nevědí dopředu, jaké auto pro ně přijede, ti co se rozhodnou pro Uber Black se svezou prostornou limuzínou s řidičem, který má taxikářskou licenci. Pochopitelně, za druhou variantu si připlatí.

Uber funguje v Česku od srpna roku 2014. Nejprve nabídl pražským zákazníkům službu Uber Black a o dva měsíce později tzv. peer-to-peer službu Uber Pop. Pravdou je, že příchod aplikace na český trh byl a stále je poněkud kontroverzní. Hlavní problém tkví v klasifikaci služby Uber – zatímco jeho manažeři prezentují jízdu zprostředkovanou aplikací jako spolujízdu, ministerstvo dopravy její působení vnímá jinak.

Uber plánuje proniknout kromě Prahy nově i do Brna

 

Podle něj na základě zveřejněných podmínek provozování vše nasvědčuje tomu, že se jedná o klasickou taxislužbu. Proto by řidiči využívající tuto aplikaci měli mít všechna potřebná oprávnění a koncesi, jako řádoví řidiči taxislužby. Stejný názor pak mají i řidiči z Asociace koncesionářů v taxislužbě, které jsme oslovili s dotazem, jak vnímají aplikaci Uber.

„Uber se v Česku na náš vkus vyvíjí až příliš rychle a zneužívá neschopnost úřadů a státní správy jednat v oblasti kontrolní činnosti ohledně dodržování legislativy a městských vyhlášek,“ uvedl pro Biztweet Daniel Tarljovski z AKT. „ Již dva roky zde působí firma, která úmyslně nedodržuje zákony ČR, nabádá k tomu i své řidiče a ještě to veřejně propaguje,“ uvedl Tarljovski.Mediální zástupce společnosti Uber David Sahula to však vnímá jinak. „Řidiči, kteří používají aplikaci Uber nejsou zaměstnanci naší společnosti, ale samostatnými podnikateli. Uber je technologická společnost, která nabízí aplikaci, která propojuje řidiče a cestující.“

Podle něj aktuální zákony nepočítají s podobnou aplikací a je třeba je pozměnit a tím reagovat na specifika služeb postavených na základech sdílené ekonomiky. David Sahula je zároveň přesvědčen, že již v současnosti dochází k zásadním změnám v nahlížení na služby postavené na principu sdílené ekonomiky. „Výrazná podpora službám postavených na principech sdílené ekonomiky zazněla na počátku června 2016 z pera Evropské komise. Ta jednoznačně uvádí, že zákaz služeb sdílené ekonomiky, tedy i služby UberPop, není řešení. Evropská komise několikrát jasně uvedla, že tyto služby přinášejí přidanou hodnotu zákazníkům i místním ekonomikám a zdůraznila nekoncepční přístup členských států k této problematice,“ říká Sahula.

Naposledy tak Evropská komise učinila v červnu ve svém doporučení určenému členským státům EU, kde uvedla, že místo množících se zákazů mají regulátoři amatérům účastnících se tzv. sdílené ekonomiky stanovovat podmínky pro jejich rozvoj. Zastala se tak firem jako je Uber, nebo AirBnB.  

Aplikace má v Česku dvě varianty, Uber Pop a Uber Black

 

V Česku se zatím ale plánuje spíše opak. V květnu ministerstvo dopravy uvedlo, že chystá přísnější postihy pro nelegální taxikáře a zprostředkovatele, které činnost taxikářů bez příslušných oprávnění umožňují.

Novela zákona také zpřísňuje postihy pro taxikáře, které obecné předpisy porušují. Kromě předražování jízd se jedná například o jízdu bez zapnutého taxametru, nebo taxikářské průkazky. Do této skupiny spadá i Uber, pro kterého jezdí i řidiči bez zmíněné průkazky, či příslušného taxametru.

„Od vlády ČR očekáváme okamžité přehodnocení zákonů týkajících se taxislužby a liberalizaci trhu. A od Magistrátu hlavního města Prahy buď okamžité zahájení přísných a důsledných kontrol řidičů Uber a vysoké tresty za porušování zákonů a vyhlášek nebo uvolnění regulací taxislužby tak, aby všichni měli stejné podmínky pro provoz taxislužby, “ okomentoval působení Uberu v Praze Daniel Tarljovski z AKT.

Uber tak prozatím spadá do jakési šedé zóny. Řidiči využívající aplikaci ke svému podnikání tak již v minulosti byli pokutování za přestupky (absence taxametru, či řádného označení) avšak Ministerstvo dopravy vždy uvádělo, že zákon porušují samotní smluvní řidiči a ne provozovatelé mobilní aplikace. Právě to by měla novela zákona změnit. Zavádí totiž kromě stávající statisícové pokuty pro řidiče i pokutu až do půl milionu korun pro zprostředkovatele dané jízdy.

Čtěte také: 

Taxikáři v Budapešti blokují centrum. Protestují proti Uberu

Českým hotelům se daří i bez Rusů. Hrozbou je Airbnb

--

Více pravomocí by ke kontrole řidičů měly získat i obce. Mohly by tak po řidičích požadovat dopravně psychologické vyšetření, které musí podstupovat například řidiči autobusů.

Daniel Tarljovski z AKT pro Biztweet uvedl, že problém vnímá převážně v aplikaci Uber Pop : „Uber Black nám jako provozovatelům taxislužby nevadí, když bude dodržovat platné zákony a vyhlášky, ale Uber Pop je velký problém. Dochází zde k obcházení několika zákonů a vyhlášek a díky tomu i k maření investic stávajícím provozovatelům taxislužby.“

Uber přitom plánuje proniknout kromě Prahy nově i do Brna, kde jak uvedl David Sahula, vidí vysoký zájem jak ze strany cestujících, tak i řidičů. Nedávno také představil novinku v podobě takzvaných firemních profilů, které mají usnadnit využívání aplikace Uber i firmám.

David Sahula zároveň řekl, že snahy o regulaci aplikace nevidí jako konstruktivní: „Rozumíme, že představitelé tradičních odvětví se cítí být ohroženi novými progresivními službami, ale jak historie již několikrát dokázala, pokrok nelze zastavit. Zákazy a snahy naroubovat nové inovativní služby do starých zákonů a regulí nelze podle nás považovat za konstruktivní a dlouhodobě udržitelné řešení.“

 

 

 Izabela Niepřejová

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH Biztweet JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH

Autoři této publikace zmapovali v rozsahu a hloubce, kterou snese pozornost každého člověka, nezávisle od jeho předešlých znalostí o historii, komplikovanou chronologii ukrajinského národa.

https://biztweet.cz/article/5369-jurij-felstinskij-michail-stancev-tomas-lemesani-ukrajina-v-plamenech

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb