Milionové dotace pro firmy šéfa SANEPu: neviditelný seriál a pochybný web

O miliony z ministerstva kultury se podle zjištění CNI podělily firmy napojené na majitele výzkumné agentury SANEP Jana Fulína

Firmy napojené na vlastníka výzkumné agentury SANEP a Parlamentních Listů Jana Fulína dosáhly v minulosti na velmi pohodlný byznys za peníze Ministerstva kultury. Ze zjištění CNI například vyplývá, že s Fulínem spojená firma Eurovize vyrobila za bezkonkurenční ministerskou dotaci primmitivní neaktualizované webové stránky plné textů dohledatelných na jiných webech.

O rok později zorganizovala Eurovize veřejnou soutěž na další štědře dotovanou zakázku na výrobu seriálu o Evropské unii, ve které zvítězila – další Fulínem vlastněná společnost Astro Capital.

Fulínova společnost tak zorganizovala soutěž na 15 milionovou dotaci, přičemž zakázku získala firma z Fulínova podnikatelského portfolia. Jak navíc ukazuje pátrání CNI, draze dotovaný seriál se pravděpodobně nikdy ani nevysílal.

Na stejné adrese

Nešlo přitom o žádnou bezvýznamnou zakázku. Série dokumentů s názvy „Co nového na ministerstvu,“ „Cestovní ruch,“či čtrnáctideník „S Ivanem Pilipem“ měla naplánováno 67 dílů a ministerstvo v prosinci 2007 na jeho výrobu uvolnilo 15 milionů z evropských dotací.

Společnost Eurovize přidala dalších 5 milionů, ale protože naprostou většinu investice tvořily veřejné finance, musela zakázku na výrobu filmu zadat ve veřejné soutěži. Peníze z ministerstva ale nikam daleko neputovaly – zakázku vysoutěžila společnost Astro Capital sídlící ve stejném domě jako pořadatel soutěže Eurovize. Dům, ve kterém obě společnosti sídlí, vlastní zmíněný podnikatel Jan Fulín.

web
Web za 1,7 milionů korun z dotací.

Záhy po zadání zakázky na vytvoření seriálu se v orgánech vítězné firmy Astro Capital začaly objevovat členové vedení Eurovize a naopak do její správní rady zamířil manažer Astro Capital Radomír Pekárek. Od roku 2014 předsedá dozorčí radě této společnosti sám Jan Fulín. Obě společnosti ostatně používají na webu jako oficiální kontakt stejné telefonní číslo.

Neviditelný seriál?

Když se Centrum nezávislé investigace (CNI) zajímalo o zakázku, kterou si mezi sebou dvě spřízněné společnosti přihrály, začalo se dostávat k pozoruhodným odpovědím. Ministerstvo kultury sice vznik seriálu podpořilo nemalou částkou, ale o to, zda se seriál také dostane před nějaké diváky, se už nezajímalo.

Když se CNI Fulínovy Astro Capital přímo zeptalo, zda se filmy za miliony evropských dotací vůbec někdy vysílaly, obdrželo neurčitou odpověď: „Vysílání pořadů bylo smluvně zajištěno prostřednictvím zpravodajské televize 24cz v listopadu 2005, včetně premiérového odvysílání a několika repríz.“

Háček je v tom, že televize 24cz (patřící opět Janu Fulínovi) ale skončila provoz už v srpnu 2007, tedy pět měsíců před tím, než byla zakázka na výrobu filmů vůbec vypsána. Když CNI upozornilo na tuto zásadní nesrovnalost a opakovalo dotaz, zda tedy byly filmy reálně někdy vysílány, zástupci Astro Capital už do uzávěrky článku neodpověděla.

Bez odpovědi zůstala i další podezřelá okolnost – proč bylo smluvně zajišťováno vysílání filmů už v roce 2005, tedy v době, kdy ještě nemohlo být jisté, zda ministerstvo dotaci vůbec schválí. Jisté tak zůstává pouze jediné – ministerstvo seriálem, za který utratilo 15 milionů korun, nedisponuje a ani neví, zda a jak posloužil svému účelu, a kde se vlastně nachází.

Nejlepší dotace

projekty
Jak ministerstvo rozdělovalo v roce 2006 dotace pro nevládní organizace

Lépe nedopadla ani zakázka na webovou prezentaci nazvaná„Panorama českých památek Unesco.“  V tomto případě Fulínova Eurovize získala v rámci podpory občanských sdružení v roce 2006 od ministerstva kultury zdaleka nejvyšší dotaci 1,7 milionu. Eurovize tak získala 2/3 financí určených v daný rok pro všechna sdružení, druzí v pořadí získali dotaci na 11x nižší částku.

Na rozdíl od „neviditelného“ seriálu se o výsledku této zakázky může přesvědčit každý. Web věnovaný českým památkám je z více než poloviny plný textů, které jsou běžně dohledatelné v naprosto totožném znění na jiných webech. Přičemž poslední aktualizace proběhla v roce 2011.

„K tomuto projektu nemá odbor médií a audiovize žádné informace, ani odbor zahraničních vztahů o takovéto podpoře neví,“ reagoval na otázky ohledně projektu ředitel ministerského odboru komunikace Artuš Rejent.

Kromě účelnosti vynaložených prostředků do „zapomenutého“ webu, zůstává otázkou i samotná cena, za kterou jej Fulínova společnost vytořila. Když CNI oslovilo IT společnosti s poptávkou webu a odkázalo přitom na ministerský web coby závazný vzor, hned první nabídka společnosti Delameit.cz odhadla potřebnou práci na maximální hranici 300 tisíc korun.

A jak svou investici vidí samo ministerstvo? „Ministerstvo kultury tento web nevyužívá; proto nebude hodnotit jeho kvalitu,“ uvedla pouze mluvčí resortu Simona Cigánková.

 

Ve spolupráci s Centrem nezávislé investigstivy

Fotozdroj: web za dotaci 1,7 milionů, mkcr.cz